☎ +98 21 88398126,57 - ✉ info@romaco.ir

چاپ

چاپ را در اصطلاح، انتقال مطالب شامل نوشته‌ها، تصاویر، اعداد و علائم بر رو یک حامل فرم و انتقال آن بر روی یک سطح چاپ شونده و تکثر آن به شمارگان زیاد می‌گویند.

چاپخانه نیز در لغت به‌معنای محل چاپ کردن و در متون مختلف کلمات مطبعه، دارالطباعه، و باسمه‌خانه به‌عنوان مترادف آن به‌کار رفته است. چاپخانه مؤسسه یا کارگاهی است که از عهدهٔ انجام کارهای چاپی بر روی کاغذ و سایر اشیاء از طریق انواع چاپ برآید و به تعبیری دیگر، محلی است که چاپ کتاب، نشریات، و مانند آن در آنجا انجام می‌گیرد. امروزه، چاپ به عنوان یک فرایند انبوه صنعتی در نظر گرفته می‌شود که بخش اساسی صنعت نشر و بخش مهمی از فعالیت‌های اداری و حکومتی را شامل می‌شود.

واژهٔ چاپ و صورت قدیمی‌تر آن «چهاپ» را برگرفته از واژهٔ مغولی چاو دانسته‌اند که به معنای «فشردن سطحی بر سطح دیگر» است. همچنین «چاپ» در تُرکی به معنی کوبیدن یا حرکت مداوم همراه با کوبش است. چاپ در لغت به‌معنای نقش، اثر، مُهر و نشان آمده است و در متون مختلف کلمات طبع، باسمه، و تافت به‌عنوان مترادف آن به‌کار رفته است.

دربارهٔ شروع چاپ سنگی در ایران روایات متعددی وجود دارد، اما روایت قوی‌تر این است که چاپ سنگی را برای نخستین بار میرزا صالح شیرازی در تبریز راه‌اندازی کرد. میرزا صالح که از سوی دولت ایران برای فراگیری هنرهای جدید به اروپا رفته بود، در بازگشت یک دستگاه چاپ سنگی با خود به تبریز آورد که آن را در سال ۱۲۲۵ هجری قمری راه انداخت. چاپخانهٔ سنگی در مدت کوتاهی در تهران، اصفهان و سپس سایر شهرهای ایران تأسیس شد و بیش از ۵۰ سال تنها روش چاپ در ایران بود و تا اواخر دورهٔ قاجار، هر چه در ایران چاپ می‌شد، به روش چاپ سنگی بود. البته هشت سال قبل از ورود چاپ سنگی به ایران چاپ سربی راه‌اندازی شده بود، ولی به علت هزینه و زحمت زیاد آن، پس از ورود چاپ سنگی، کنار گذاشته شد ولی بعدها در دورهٔ قاجار دوباره استفاده از حروف سربی رایج گردید.اولین چاپخانه بروش حروفچینی(چاپخانه حروفی) در اواخر دهه ۱۲۷۰، توسط یوسف اعتصامی(اعتصام الملک آشتیانی پدر پروین اعتصامی) در تبریز دائر گردید.

انواع چاپ:

چاپ انواع مختلفی دارد که متناسب با آنچه که قرار است چاپ شود و آنچه که بر آن قرار است چاپ شود انتخاب می‌گردد. مهم‌ترین این روش‌های عبارت‌اند از:

چاپ افست: عمدتاً برای انتشارات، تبلیغات

چاپ فلکسو: عمدتاً برای بسته‌بندی

چاپ هلیوگراور: عمدتاً برای بسته‌بندی

چاپ سیلک اسکرین: عمدتاً برای تبلیغات چاپهای تفکیکی

چاپ لتر پرس: یکی از روش‌های چاپ برجسته از قدیمی‌ترین روش‌های چاپی است

چاپ دیجیتال: برای همه مصارف، تبلیغاتی و اداری در تیراژ پایین

چاپ افست:

 نوعی از چاپ که نوشته و عکس را بر سطح لاستیکی یک استوانه (سیلندر) گردان برمی گرداند و سپس آن را با فشار استوانه دیگر روی کاغذ چاپ می‌کنند. ماشین معمولی چاپ افست دارای سه استوانه‌است. در چاپ افست نخست آن چه را که باید چاپ شود بر روی صفحه‌ای فلزی به نام زینک منتقل می‌کنند، سپس این صفحه را با مواد شیمیایی طوری حساس می‌کنند که فقط نوشته‌ها و تصاویر آن، مرکب چاپ را به خود می‌گیرد. زینک را به دور نخستین استوانه می‌پیچند؛ طرح آن بر اثر فشار روی پوشش لاستیکی استوانه دوم برمی گردد. کاغذ سفید که متوالیا به دور استوانه سوم می‌پیچد مطالب را از روی پوشش لاستیکی استوانه دوم می‌گیرد. سرعت کار ماشین‌های چاپ افست بیش از چاپ مسطح (حروفی) می‌باشد. چاپ افست در نتیجه ی توسعه ی چاپ برجسته ی غیرمستقیم یا لترست انجام گرفت. در واقع کلمه ی افست به معنی غیرمستقیم و متعال کردن می باشد .اختراع چاپ افست را به دو مخترع ، یکی امریکایی به نام ایرا، و روبل و دیگری آلمانی مقیم آمریکا به نام گاسیارها من نسبت می دهند. هر دو مخترع در حدود سال های ۱۹۰۴ میلادی ، این ایده را که می توان با فرم های لیتوگرافی چاپ غیرمستقیم انجام داد، بررسی و آزمایش می کردند . گفته می شود که روبل، که یک چاپخانه دار کوچک با تجهیزات پیش از چاپ لیتوگرافی بود، روزی، به دلایلی ، برای چاپ اسکناس با مشکل کیفیت چاپ مواجه می شود. وی برای حل این مشکل از لاستیک نرم تری برای چاپ استفاده می کند. در این میان اپراتوری هم که مسئول تغذیه ی کاغذهای اسکناس به درون دستگاه بود در هر چند دور چاپ یک بار کاغذ را مخصوصاً وارد دستگاه نمی کرد . این عمل باعث می شود که با نبودن کاغذ، مرکب نخست به روی لاستیک و سپس به پشت کاغذ بعدی انتقال یابد. وقتی روبل یکی از این چاپ های باطله را بررسی کرد با تعجب متوجه شد که کیفیت چاپی باطله در پشت کار به مراتب بهتر از چاپ روی کار است . این کشف مهمی بود و سرآغاز چاپ افست شد. روبل از آن پس برای تحقیق و توسعه ی روش چاپی غیرمستقیم با فرم های لیتوگرافی را رها کرد و این روش تازه را که « چاپ افست» نامید برای کار انتخاب کرد. البته نام چاپ افست امروزه بیشتر به منظور ، و نسبت به روش چاپی با اسفتاده از فرم های لیتوگرافی شده است. استفاده از این نوع فرم ها قبل از کشف روبل رواج داشت و به نام چاپ سنگ معروف بود . از بزرگترین تولیدکنندگان ماشینهای چاپ افست درجهان کمپانی هایدلبرگ آلمان است .

علم شیمی نقش مهمی در چاپ افست دارد، چاپ افست تقابل بین آب و مرکب است که بر روی سطح پلیت که صفحه ای از جنس آلومینیوم می باشد صورت میپذیرد که اصطلاحاًدر چاپ افست به این صفحه زینک گفته می شود سطح رویی این صفحه توسط روش های الکترو شیمیایی اکسید شده است وتبدیل به اکسید آلومینیوم گردیده است تاسختی و مقاومت شیمیایی آن بالا رود . سطح رویی زینک را با مواد پلیمری حاوی مواد حساس به نور نمک های دیازونیوم پوشش می دهند.زینک توسط نور ماورای بنفش ویا لیزر نوردهی می شود تا تصویر برروی آن ایجاد گردد وسپس توسط یک محلول قلیایی شستشو می شود تا ماده پلیمری در نقاط نور خورده از روی سطح زینک برداشته شود بدین طریق دو ناحیه بر روی سطح زینک ایجاد می شود( نواحی آب دوست و نواحی چربی دوست)، نواحی تصویری روی سطح زینک که ازماده پلیمری تشکیل شده است چربی دوست و جاذب مرکب و نواحی دیگر آب دوست و جاذب رطوبت می‌باشد .برای آنکه در نواحی غیر تصویری سطح زینک، لایه نازکی از آب وجود داشته باشد تاازنفوذ مرکب به آن جلوگیری شود باید کشش سطحی آب ورودی به سطح زینک را کاهش داد که معمولاً با اضافه کردن موادی مانند ایزو پروپیل الکل این کار صورت می گیرد. همچنین آب موجود در ماشین چاپ که قسمتهای غیر تصویری را پوشش میدهد که اصطلاحاً محلول مرطوب کننده نامیده می شود باید دارای خاصیت اسیدی باشد و PH آن در محدوده 4.8-5.2 باشد که با استفاده از یک محلول بافری به نام داروی آب و اضافه کردن به محلول مرطوب کننده صورت می پذیرد.

جدول زیر ابعاد ورقی انواع دستگاه چاپ افست را به اختصار توضیح می دهد. ابعاد ورقی انواع ماشین چاپ افست مشخصات 35*25:کوچکترین دستگاه چاپ،ماشین نیم ورقی،استفاده جهت انجام کارهایی با ابعاد کوچک و نهایتاٌ دورو مثل سر برگ و تراکت 50*35:(GTO)ماشین یک ورقی،اغلب به صورت تک رنگ وجود دارد اما نوع چهار رنگ آن نیز موجود است. 60*45:ماشین یک و نیم ورقی، بیشتر جهت پوستر های رنگی،جلد مجلات کم تیراژ و فرمهای اداری مورد استفاده قرار میگیرد. 72*45:ماشین دو ورقی، پرکاربردترین دستگاه چاپ، بیشتر جهت پوستر های رنگی ، لفافه های اقتصادی برای جعبه و کتاب مورد استفاده قرار میگیرد. 70*50:ماشین دو و نیم ورقی، موارد استفاده این دستگاه ها مشابه دستگاه های دو ورقی است. 90*60:ماشین سه ورقی،بیشتر به منظور چاپ مجله ، پوستر های تبلیغاتی و لفافه های مواد غذایی و کتاب استفاده می گردد. 90*70:ماشین چهار ورقی، موارد استفاده این دستگاه بیشتر کار های رنگی پوستر و لفافه و کتاب است. 70*100:ماشین چهار و نیم ورقی،مناسب برای انجام کارهایی با تیراژ بالا 140*100:ماشین پنج ورقی،مناسب برای انجام چاپ های خاص مانند نقشه یا چاپ با تیراژ بالا 160*120:ماشین شش ورقی، این دستگاه بیشتر جهت چاپ پوستر های رنگی، کتاب، مجله، لفافه و جعبه استفاده می شود. 200*:40:ماشین هشت ورقی، کارخانه های سازنده این دستگاه محدود هستند.

تفاوت کیفیت چاپ افست در مقایسه با چاپ دیجیتال: درچاپ افست کیفیت کار چهار رنگ بسیار بالاتر از کیفیت چاپ دیجیتال می باشد اما در چاپ تک رنگ مشکی کیفیت چاپ دیجیتال بهتر از چاپ افست است.مگر اینکه چاپ تک رنگ در چاپخانه هایی با دستگاه هایی جدید صورت گیرد که در این حالت چاپ افست با کیفیت بالاتر از چاپ دیجیتال عمل می کند. در کل می توان اینگونه استنباط نمود که چاپ افست کیفیت بالاتری نسبت به چاپ دیجیتال دارد.

چاپ فلکسو:

 به انگلیسی (Flexography) نمونه‌ای از فرایند چاپ است که با بهره‌گیری از یک صفحه انعطاف‌پذیر بنام کلیشه که از جنس ژلاتین یا لاستیک بوده عمل چاپ صورت می‌گیرد. این چاپ دراصل نسخه مدرنی از لترپرس است که می‌تواند برای چاپ بر روی تقریباً هر نوع بستر، از جمله فیلم‌های پلاستیکی، فلزی، سلفون و کاغذ مورد استفاده قرار گیرد. از این روست که از چاپ فلکسو برای چاپ بر روی بسترهای غیر متخلخل جهت انواع بسته‌بندی مواد غذایی (البته بسیار مناسب برای چاپ بر روی سطوح بزرگ رنگ جامد نیز می‌باشد) به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود. اصولاً دستگاه‌های چاپ فلکسو از نظر کیفیت ابتدایی وبدوی بودند و برچسب‌ها نیاز به کیفیت بالا داشت و تا همین اواخر با استفاده از فرایند افست چاپ می‌شد. از سال ۱۹۹۰، پیشرفت‌های بزرگی در کیفیت چاپ فلکسو، صفحات چاپ و رنگهای چاپ حاصل شد. بزرگترین پیشرفت در چاپ فلکسو درحوزه صفحات چاپ photopolymer، شامل بهبود مواد اولیه و روش تولید صفحات بوده است.

چاپ هلیوگراور:

فرونقش فنی در چاپ که عمدتاً برای اهداف گرافیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش، ناحیه‌هایی که قرار است چاپ شوند پایین‌تر از سطح کلیشه، حکاکی یا کلیشه سازی می‌شوند. این کلیشه، مْرُکبی و سپس سطح آن کاملاً تمیز می‌شود و ته ماندهٔ مرکب که فقط در قسمت‌های حکاکی شده باقی مانده، بر اثر فشار - معمولاً با استفاده از یک پِرِس غلطکی - به ورق کاغذ یا به سطح چاپی دیگر منتقل می‌شود. تنها فرایند چاپ فرونَقش که هنوز استفادهٔ تجاری دارد، فتوگِراوْر است.

چاپ هلیوگراور، به عبارات دیگر «چاپ گود» یا «روتوگراور» (گونه‌ای از چاپ‌های برجسته) روش چاپ است که در آن شکل بخش «تحویل رنگ» جسم چاپ کننده گود است. در ابتدا تمامی سطح غلطک چاپ به رنگ آغشته شده و سپس با افزاری چون کارتک رنگ‌های مازاد زدوده می‌شوند، بطوری که رنگ در گودی‌ها، جهت تحویل به کاغذ بجا می‌ماند. چاپ با فشار بسیار زیاد غلطک به روی جنس مورد چاپ انجام می‌پذیرد. غلطک‌ها روکشی دائم یا موقت، اغلب از جنس مس دارند و طرح چاپ (تفکیک شده به رنگهای مورد لزوم) با روش‌های شیمیایی یا مکانیکی بروی این قشر مس «کنده کاری» یا به اصطلاح گراور سازی می‌شود.

چاپ فرونَقش در بخش تولید صنعتی و هنری کاربری بسیار دارد و بخاطر نسبتاً پر هزینه بودن تولید گراورهای گود برای تولیدات کلان (از ۳۰۰۰۰۰ برگ بیشتر) به کار گرفته می‌شود. در واقع مواردی که چاپ افست مقرون به صرفه نیست. موارد مصرف عمده این روش، چاپ در روی نایلون، انواع مقوا، (از جمله نوع روکش نایلون دار) و کاغذ عادی است. محصولات این روش چاپ عبارتند از انواع نایلون‌های بسته‌بندی و کیسه سازی، مقوای بسته‌بندی (مثل تتراپاک و غیره)، اسکناس، اوراق بهادار و اغلب مجله‌ها با تیراژ بالا.

چاپ سیلک‌اسکرین :

چاپ سیلک اسکرین چیست ؟

وقتی مرکب یا هر ماده دیگر قابل چاپ از یک ورقه استنسیل عبور داده شود، رنگی که از نقاط باز استنسیل عبور کرده است، بر روی سطح زیرین اثر خواهد گذاشت. اگر مرکب را از توری به وسیله کاردک عبور دهیم، عمل چاپ انجام خواهد پذیرفت. باید توجه داشت که منافذ توری برحسب مورد، بسته یا باز گذاشته شدهاند. نقاط باز همان سطوح تصویر است که باید مرکب از توری عبور کند و بر روی جنس زیرین اثر گذارد. نقاط بسته به همان سطوح غیر تصویر است که مرکب نباید از آنها عبور کند.

سیلک اسکرین در میان هنرمندان نقاش نیز جایگاه و ازشی خاص دارد و از آن با عنوان سریگرافی نام میبرند. به دلیل اختصار و آسان کردن کار در این کتاب تنها به نام اسکرین بسنده خواهیم کرد.

چگونگی پیدایش و تکامل چاپ اسکرین

در مطالعه سیر تکامل چاپ سیلک اسکرین باید به این نکته توجه داشت که این روش از سالیان پیشین به صورت استنسیل کاملا متداول بوده است.

هنرمندان شرقی با استفاده از تکنیک استنسل، طرحهای زیبایی را بر روی پارچه و کاغذ آفریدهاند. ژاپنیها در برش دقیق و ظریف استنسیل بسیار مجرب هستند. در یک طرح ژاپنی، مرکز دایره با طرحهای آزاد دیگر که باید دور آنها کاملا باز باشد با مهارتی تمام و ارتباطی ظریف مثل موی انسان در جای خود نگه داشته شده است.

توری

در مسیر تکامل کار استنسیل و برای آزادسازی کار، صنعتگری ماهر با استفاده از تار ابریشم، توری ظریف، محکم و با دوامی بافت که میتوانست نگهدارنده چنین استنسیل ظریفی باشد، این عمل سرآغاز حرکت (سیلک اسکرین) به معنای امروزی آن است.

مسئله ابداع چاپ سیلک اسکرین را نمیتوان به یک نفر نسبت داد و این ابداع مثل ابداع گوتنبرگ و سنفلدر و یا کلیک دانست ولی چیزی که مسلم است استفاده از قاب و کشیدن توری به روی آن و درست کردن شابلون (یا استنسیل بدون پل ارتباطی)به صورت امروزی در اروپا توسط (ساموئل سیمون) اهل منچستر انگلستان در سال ۱۹۰۷ به ثبت رسید.

با گذشت زمان، توری های ابریشمی جای خود را به توریهای نایلونی، پلی استر، فلزی یا دیگر مواد ساخته دست بشر داده است. به هر ترتیب استفاده از توری در روش استنسیل چاپ سیلک اسکرین را به وجود آورد که امروزه تحت عنوان (اسکرین پروسس) یکی از چهار روش مهم صنعت چاپ محسوب می شود.

ویژگیهای چاپ اسکرین

از سال ۱۹۲۰ میلادی چاپ اسکرین علاوه بر روی پارچه روی مواد دیگر نیز متداول شد. اقتصادی بودن این روش برای تکثیر کارهای کم تیراژ، سادگی نسبی عملیات اجرایی، انتقال ضخامت باالیی از مرکب به روی جسم چاپ شونده، قابلیت چاپ بر روی مواد مختلف، پیچیده نبودن تکنولوژی ماشین آلات، هزینه کم اجرایی، نیاز به سرمایه گذاری کمتر نسبت به دیگر روشهای چاپ و زیبایی چاپ اندک اندک موفقیت چاپ اسکرین را در عرصه صنعت تثبیت کرد.

:ضخامت لایه مرکب

شاید بتوان مهمترین ویژگی چاپ اسکرین را انتقال لایه ضخیمی از مرکب بر روی سطح چاپ شونده دانست. ضخامت مرکب انتقالی میتواند توسط فشار کاردک و روشن کشیدن آن، نوع توری مصرفی، منافذ آن، نوع مرکب و مواد افزودنی کنترل شود. میزان ضخامت مرکب توسط چاپ اسکرین میتواند حتی ده برابر ضخامت مرکب انتقالی توسط لترپرس باشد.

هرچند که تحولات گوناگون تکنولوژی در نوع توری مصرفی و مرکب این امکان را به وجود آورده است که با اسکرین نیز بتوان ضخامت مرکبی معادل ضخامت مرکب در سیستم هلیوگراور را به دست آورد.

ضخامت نازک مرکب اسکرین را میتوان با مرکب (یولتراسین) به دست آورد. به طور معمول، یک کیلو مرکب (اتیل سلولز) با استفاده از توری شماره ۱۰۰ (یک صد منفذ در یک سانتیمتر مربع) میتواند مساحتی معادل ۵۰ متر مربع را با چاپ اسکرین پوشش دهد و در ضمن، در مدت ده ثانیه با استفاده از تونل هوای گرم خشک شود.

برای دستیابی به فیلم ضخیم مرکب با اسکرین میتوان از مرکب (سولونتفری) مثل ( پلستی سولز) واقعا نتیجه مطلوب را به دست آورد.

چاپ اسکرین علاوه برای که در عرصه صنعت چاپ در کیفیتهای مختلف کاملا یکه تاز است. در چاپ بر روی کاغذ، مقوا، چوب، چوپ پنبه، سفال، آجر، سرامیک، پالستیک، الستیک، فلز در شکلها، ضخامت ها و ابعاد گوناگون پیشتاز و شاید در بیشتر موارد تنها راه رسیدن به هدف بوده است.

چاپ اسکرین در کلیه موارد زیر به تنهایی مسئولیت اجرایی را به عهده دارد:

چاپ برگردان حرارتی ، چاپ پرچم ،چاپ عکس برگردان مخصوص چینی ، علامت های راهنمایی ، تابلوهای اعلانات ،چاپ رنگی پوششی در یک مرحله حتی بر روی رنگ مشکی ، چاپ الکترواستاتیک، چاپ پوسترهای بسیار بزرگ دیواری، چاپ قطعات بسیار کوچک الکترونیکی ، چاپ مقواهای ضخیم، چاپ طلایی و نقره ای بسیار مرغوب، چاپ فلورسنت روز یا شب و در نهایت به عنوان کامل کننده روش های دیگر چاپ ، ازائه دهنده ورنی بسیار مرغوب.برای چاپ بر روی مواد مختلف نیاز به مرکب با رنگهای مختلف چاپ شدنی بر روی جسم چاپ شونده است. این تنوع مرکب و رنگ به میزان چشمگیری در چاپ اسکرین نسبت به دیگر روشهای چاپ وجود دارد. در این خصوص، میتوان از رنگ لعابی، رنگ روغنی، رنگ پایه گیاهی، رنگ الکی، مرکبهایی با پایه ونیل اکرولیک، نیروسلولز، اتیل سلولز و مواد دیگر ساخته شده از لاستیک نام برد.سیستم چاپ اسکرین چنان انعطافپذیر است که از یک روش بسیار ساده دستی تا یک ماشین چندین رنگ چاپ رول با کلیه سیستمهای خشککن را در خدمت گرفته و در طول این راه نیز صلابت خود را حفظ کرده است.

در مواردی که محدودیت هایی مثل تنوع و زیبایی رنگ، اندازه کار، ضخامت جنس چاپ شونده، شکل های گوناگون، مقاومت محصول نهایی در مقابل عوامل طبیعی، سرمایه گذاری و هزینه بالای اقدامات اولیه در مورد دیگر روشهای چاپ وجود داشته و مانع از فعالیت گسترده آنها میشده است. چاپ اسکرین نقاط ضعف را به راحتی پوشانده و در عرصه کار خود کاملا موفق بوده است؛ ضمن این که هنوز امکان پیشرفت آن وجود دارد.

در سال ۱۹۵۰ میلادی چاپ اسکرین برای چاپ بر روی بطری های پالستیکی و تولید مدارهای الکترونیکی به کار گرفته شد. گسترش موارد استفاده از مواد پلاستیکی و نیاز روزافزون تولید مدارهای الکترونیک در پیشرفت مواد و تکنیک چاپ اسکرین بی تأثیر نبوده است. در سالهای اخیر، این روش چاپ به دلیل انعطافپذیری و آن هم جهت بودن با تغییرات تکنولوژیکی از رشد و اعتبار قابل ملاحظه ای- بویژه در حیطه صنعت- برخوردار شده است. حتی به عقیده بعضی از متخصصان امر، باید درباره این روش چاپ، جدا از دیگر روشهای متداول چاپ بررسی و تحقیق کرد.

چاپ  لتر پرس :

لتر پرس (به انگلیسی: Letterpress printing) یکی از روش‌های چاپ برجسته از قدیمی‌ترین روش‌های چاپی است و تا اوایل ۱۹۷۰ عمده‌ترین روش چاپی بود که در سطح وسیعی مورد استفاده قرار می‌گرفت پیدایش چاپ افست و دیگر روش‌های چاپی به دلیل سرعت بیشتر و کیفیت بهتر و هزینه کمتر جایگزین چاپ برجسته یا لتر پرس شد. در چاپ لترپرس حروف مستقیما با کاغذ تماس دارد و حداکثر تیراژ چاپ در ماشین چاپ لترپرس بیشتر از 5000 برگ در ساعت نمیباشد.

چاپ دیجیتال :

چاپ دیجیتال یکی از روش‌های تبدیل تصاویر دیجیتال به محصولات چاپی است. این روش معمولاً شامل چاپ حرفه ای در تیراژهای کم‌تعداد توسط نشر رومیزی و دیگر منابع دیجیتال است که بوسیله چاپگرهای لارج فرمت و/یا چاپگرهای لیزری و جوهرافشان حرفه ای انجام می‌شود. چاپ دیجیتال دارای هزینه بیشتری برای چاپ هر صفحه در مقایسه با روشهای سنتی مثل چاپ افست است ولی این قیمت بالاتر معمولاً با صرفه جویی در هزینه‌های دیگری که در تهیه پلیت‌های چاپ انجام می‌شوند برای تیراژهای کم‌تعداد جبران می‌شود. این روش امکان چاپ بلافاصله پس از تقاضا در تیراژ محدود را فراهم می‌آورد و امکان تغییر تصاویر و محتویات صفحه (اطلاعات متغیر) در هر برگ چاپی را در اختیار می‌گذارد.[۱] صرفه جویی در نیروی انسانی و توان رو به گسترش ماشینهای چاپ دیجیتال در بالا بردن کیفیت، پایین آمدن هزینه تمام شده هر برگ چاپی و بالا رفتن تیراژ به این معناست که چاپ دیجیتال در حال رسیدن به نقطه رقابت با چاپ افست و حتی پیشی گرفتن از آن است.

از دهه ۱۹۷۰ داده‌های گوناگونی دربارهٔ پست معاملاتی و مستقیم جمع‌آوری شده است. از زمانی که دستگا ه‌های چاپ رنگی وارد بازار شد، محر کهای اولیه آن، پایین بودن هزینه، چاپ کوتاه مدت و زمان لازم برای نصب و را ه اندازی بود. با افزایش تعداد کمپانی‌هایی که از این تکنولوژی استفاده می‌کردند، درخواست‌ها و مدلهای تجاری جدیدی برای چاپ بر اساس تقاضا، سفار شهای مقطعی و نیز علایم چاپی جوهرافشان، فناوری دیجیتال جایگزین آنالوگ شد. به علاوه بازارهای جدیدی نیز در حال شکل گیری است – از جمله کتابهای عکس و محصولات عکاسی – که در آن چاپ دیجیتال با سیستم سفارشات آنلاین پیوند خورده و زمینه‌های شکلگیری یک بازار چندین میلیارد دلاری را به وجود آورده است. اسمیترز پیرا بر اساس مطالعه بازارهای جدید (مقایسه آینده چاپ دیجیتال در برابر چاپ افست تا سال ۲۰۲۰)، سه عامل کلیدی زیر را که تعیین کننده آینده این دو روش چاپ هستند را بیان می‌کند

خوب می‌شود حدس زد، شما افست می‌خواهید! و البته هیچ اشکالی ندارد که اینگونه باشد. دلیل اینکه پیش بینی می‌شود افست و دیجیتال برای مدت‌های مدیدی با یکدیگر هم زیستی مسالمت آمیز داشته باشند نیز همین است. نکته در اینجاست که کیفیت افست بستگی به عوامل زیادی دارد – بدون نقص عمل کردن در عملیات پیچیده پیش از چاپ، سلامت و دقت ماشین چاپ، روی هم خوردن رنگ‌ها (Registration)، دقت اپراتور، میزان حرارت محیط و رطوبت کاغذ، نمونه گیری دقیق!، شسته بودن کامل ماشین، استفاده از مرکب استاندارد، وجود زبان مشترک بین طراحی، لیتوگرافی و چاپخانه) مدیریت رنگ و گردش کار هوشمند (و… – برای همین است که چاپ نفیس در افست یک هنر به شمار می‌رود و کار هر کسی نیست. بسیاری از چاپچی‌های کارکشته، نمونه ای از کارهای خوب خود را همیشه در دفتر کار خود نگه می‌دارند، به دیگران نشان می‌دهند و به آن افتخار می‌کنند.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت ، شامل خلاقیت ها و آفرینش های فکری و هنری، متون، نمونه آثار، قالب سایت ، فرم ها و نرم افزار های آنلاین بکار رفته متعلق به کانون چاپ و تبلیغات روما بوده و هرگونه کپی برداری از موارد نام برده ، پیگرد قانونی دارد.

کانون چاپ و تبلیغات روما

کانون چاپ و تبلیغات روما، طراحی سایت، طراحی گرافیک با کیفیت قابل رقابت بین المللی

طراحی سایت, چاپ و تبلیغات, طراحی فروشگاه اینترنتی,طراحی گرافیک, کانون چاپ و تبلیغات روما, روما
کانون چاپ و تبلیغات رومامشاهده شده توسطCustomers onDec 6.کانون چاپ و تبلیغات روماشرکت طراحی سایت و طراحی گرافیک رومارتبه:5